Van geluidstechnicus tot succesvol ondernemer

Van geluidstechnicus tot succesvol ondernemer

Van geluidstechnicus tot succesvol ondernemer

Het verhaal van ondernemer Dirk Verhellen die door vallen en opstaan succesvol werd en jou graag enkele belangrijke levenslessen meegeeft.

Audiovisual expert in de beginjaren

Let’s blog about our family, our audio visual expertise

Bij Play hebben we één gemeenschappelijke interesse, nl. audiovisuele technologie. Dagelijks zijn onze audiovisuele techniekers bezig met hun passie. Tijdens vergaderingen test het management de audiovisuele apparatuur en spoort oprichter en CEO Dirk Verhellen zijn werknemers aan om hun eigen identiteit, hun eigen merk uit te bouwen.

Audiovisuele tips en tricks zijn hierdoor dagelijkse kost bij Play AV. Een blog met audiovisuele content zat dan ook al enige tijd te borrelen. We willen dat mensen weten wat er leeft op de werkvloer. We willen tonen hoe trots we zijn op onze métier. We willen graag dat ook jullie, onze klanten, onze sectorgenoten, onze vrienden mee kunnen genieten van onze audiovisuele expertise. Play goes digital!

Alles startte met een passie voor audio…

Stel je voor dat iemand op 35-jarige leeftijd ontslag neemt, naar de bank gaat voor een lening en daar dan 32 kwaliteitsvolle, draadloze micro’s mee aankoopt. Wel ja, die persoon was onze CEO Dirk Verhellen. Draadloze micro’s waren in 1994 een gat in de markt. Elke theatervoorstelling, televisieproductie en zangvoorstelling wou deze toestellen bemachtigen. Door de hoge aankoopprijs waren deze audiotoestellen zeer begeerd. De hoge vraag en het lage aanbod zorgde ervoor dat Dirk zeer geliefd was met zijn draadloze microfoons.

Dirk zijn micro-avontuur begon uiteraard niet onbezonnen. Hij had als jonge knaap de kans gekregen om als geluidstechnicus te starten bij de BRT (vroegere VRT). In het VRT video- en televisie Labo had hij gedurende 15 jaar audio-expertise opgebouwd.

Het idee om te ondernemen leefde al enige tijd bij Dirk. Maar vooraleer de stap naar zelfstandig ondernemen te zetten, wou hij eerst over voldoende expertise beschikken.

Dirk's ervaring bij de VRT

“De VRT werd in de jaren ’90 aanschouwd als het heilige huisje. Ofwel werkte je daar voor je plezier, ofwel om kennis op te bouwen. Ik koos al snel voor de expertise. Ik greep die unieke kans meteen en verdiepte mij dagelijks in de audiovisuele apparatuur. Ik had ook het voordeel dat ik met al mijn vragen terecht kon bij de audiovisuele experts van de VRT. Deze zaten immers naast mij op kantoor. Nog steeds ben ik daar Roland De Smet zeer dankbaar voor.”

Na jaren kennis op te hebben gedaan, begon hij steeds meer zin te krijgen in het ondernemerschap. In 1988 richtte Dirk als bijberoep CD Acoustics op. Stap per stap bouwde hij een eigen klantenbestand op.

Uiteindelijk nam Dirk in 1994 ontslag bij de VRT, want om zijn ambities waar te maken kon Dirk niet langer in het heilige huis van de VRT blijven.

Audiovisuele kennis, Dirk zijn waarborg tot het ondernemerschap

Toen Dirk ontslag nam, startte er een heel apart verhaal. Het was een verhaal van op tanden bijten en onzekerheid. Tegelijk was het voor Dirk ook een droom die uitkwam. Met zijn 34 draadloze micro’s in de hand, was hij klaar om de markt omver te blazen. Een uitgebreid business plan had CD Acoustics niet. Het enige waar Dirk aan vast hield waren zijn audio-expertise, zijn micro’s en het toenmalig kleine klantenbestand.

Maar de sprong in het onbekende, bleek een goede sprong te zijn. Al snel kwamen er grote aanvragen binnen. Dirk mocht o.a. mee voor buitenlandse opnames van de eerste editie van Temptation Island en voorzag de audio-installaties op verschillende grote musicalvoorstellingen. Denk aan Doornroosje, Sneeuwwitje enzovoort. Iedereen was geïnteresseerd in zijn draadloze micro’s.

Als snel breidde Dirk zijn audiokennis uit tot audiovisuele kennis. De bedrijfsnaam veranderde toen ook naar PLAY AV. Het bedrijf kon op deze manier grotere markten gaan bespelen. Na de naamsverandering nestelde zich steeds meer grote namen in het klantenbestand. Naast het verhuren van audiovisueel materiaal, begon Play ook audiovisueel materiaal te verkopen. Later volgden er ook enkele overnames die ervoor zorgden dat Play vandaag een pionier is van de audiovisuele markt.

Dirk met zijn eerste micro's

Dirk’s tips

TIP 1. Vooruitgaan betekent dingen uit handen durven geven

“Hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat je niks alleen kan doen. Om te groeien, moet je jezelf omringen met de juiste mensen. Mijn personeel zal altijd centraal staan. Als ondernemer raad ik je trouwens aan om dingen uit handen te geven. Want op een bepaald moment zal je niet nog alles zelf kunnen doen. Je zal op nieuwe dingen focussen en anderen de kans geven om zichzelf te bewijzen. Het technische verhaal heb ik zelf voor een groot deel moeten loslaten, maar hierdoor kwamen er ook veel fijne, nieuwe avonturen op mijn pad. Spreek trouwens de taal van je personeel, ken hun naam en zorg dat je deur altijd open staat.”

TIP 2. Bouw je eigen merk, je eigen identiteit uit

“Dit is een tip voor iedereen. Word ondernemer. Maar doe dit niet onbezonnen. Zorg dat je je job graag doet. Creëer een goede basiskennis en weet wat je professionele doelen zijn. Laat je omringen met mensen die wel kennis hebben en zorg dat je eigen merk prioriteit is.”

 

Beluister ook zeker de podcast van Motionmakers. Filip Porrez gaat op zoek naar de waarheid achter ondernemers, Luister hier naar het volledige interview. 

Lees meer

Hybride vergaderen in één klik

Vergaderruimtes zijn de plek waar beslissingen genomen worden, teamwork een boost krijgt en creatieve sessies plaatsvinden. Om deze sessies ook online productief en efficiënt te houden, investeren ondernemingen in duurzame AV oplossingen.

Interactive touchscreen Flip Pro

Tegenwoordig neemt technologie steeds meer de bovenhand in onze maatschappij. Samsung speelt hier graag op in en bracht hun interactieve touchscreen, de FLIP Pro, op de markt. Dit screen is de ideale vervanging én verbetering van uw traditionele, papieren flipchart. Maar welke functies maken deze interactieve touchscreen nu net zo uniek?

De digitale receptie

Bedrijven die regelmatig klanten ontvangen weten dat een goede bezoekersregistratie van enorm belang kan zijn. Al vergen deze registraties vaak kostbare tijd van jouw administratieve medewerkers. Door gebruik te maken van een digitale receptie ga je niet alleen jouw medewerkers ontlasten.